De Generatie Z is er super helder over: congressen zijn saai! Zo. Tot ziens congressen. Nou kunnen we nog een lans breken voor 'what's in a name', maar misschien moeten we om te beginnen wel gewoon concluderen dat het woord, the name, al net zo saai is als veel van zijn of haar uitvoeringen. Dus: hoppakee weg ermee. Vanaf nu is live kennisoverdracht per definitie een kennis evenement.
Wat het verschil is? Heel simpel: een congres vaart op een oud-model, een kennis event bouwt verder op dat oude model met nieuwe inzichten. Het congres platgeslagen: deuren gaan open, scannen, koffie, dingdong, we gaan beginnen, stoelen, heel veel stoelen in een rij. Gemiddelde host en/of BN'er: welkom, belangrijke dag...Sprekers, diverse onderwerpen. Nog net wat tijd voor Q&A. Nee, we lopen iets uit, Q&A volgt nog een keer. Volgende spreker. Oh, we moeten even bewegen, anders landt de inhoudt niet. Model: Zender -> Boodschap -> Ontvanger.
Naschrift van bovenstaande alinea: Ja, er waren en er zijn tal van uitzonderingen, bijvoorbeeld door uitzonderlijk goede hosts, of uitzonderlijk goede sprekers. Maar het gros? Boring!
En dan is daar de prachtige wereld van kennis events. Want als merk, bedrijf of organisatie waardevolle kennis delen, blijft goud. Maar kies dan wel voor de beleving van een kennis event. Om te beginnen is alles bij het kennis event ingericht op de beleving van de gast. En (nog belangrijker) de meerwaarde van het bezoek aan het event voor de gast. Dus is de kennisoverdracht verpakt in een slimme live customer journey, bomvol variatie, kleinere sessies (zie foto), eigen programmakeus, afwisseling met ontspanning, bewegen, interacteren, discussies, etc. En steeds vaker: in het voortraject een gedegen doelgroep onderzoek: wat moeten we op onze podia op ons kennis event bieden? En pas op: dat kun dus echt nog steeds die perfecte spreker over dat ontzettend boeiende onderwerp zijn. Maar verpakt het in beleving!
Wetenschappelijke inzichten en lessen die de huidige impactvolle kennis events vorm hebben gegeven:
Dat samengevat: maak jouw kennis event tot leuke, verrassende, prikkelende, interactieve en zelf gestuurde beleving. Blijf ver weg van zender-boodschap-ontvanger, of zorg er op zijn minst voor dat de zender jouw bezoeker grijpt, pakt, bindt en ga dan daarna het gesprek aan. HUP KENNIS EVENTS!! Op NEXTLIVE lees je een artikel over het beste kennis event van Nederland en een uiteenzetting van de huidige stand van congressen en kennis events.
Rest ons nog een woord van dank: beste congressen en congresorganisatoren, bedankt! Bedankt voor alles wat jullie betekent hebben voor de meest krachtige vorm van communicatie en de meest effectieve manier van kennisoverdracht. Jullie zijn het stevige fundament waarop we nu door kunnen met impact maken. We zien elkaar op de reünie.
Verder lezen op NEXTLIVE over kennis events:
https://nextlive.nl/nieuws/saaie-congressen-zijn-af-welkom-kennis-events-vol-beleving-23179.html
https://nextlive.nl/cases/het-beste-kennis-event-van-afgelopen-jaar-novi-conferentie-2023-23602.html
21 November 2024 RMCC Wiesbaden (80% Duitse sessies, 20% Engels, Internationale gasten). Alleen toegang voor opdrachtgevers van live, events en experience in de interne en externe marcom-mix:
Met onder meer interactieve keynotes, experiences en open discussies met oa Krombacher, Audi, HiPP, etc